aktualizace

     
           
 

Qauto.cz

 

kontakt qauto@email.cz

 
           
  web na podporu elektromobility  
 

 
   

 

 
   
         
  zpět na hlavní stránku  

 

 
     

test Nissan Leaf (30kWh)

 
  zpět na další testy  

(duben 2016)

 
         
       vozidlo poskytla spol. Nissan - jako hlavní importér pro ČR za což bych tímto chtěl poděkovat. Opět jsem si jej vyzvedl v Autobond Praha. Vozidlo bylo špinavé, nevyčištěné a nenabité. Prý na mě zapomněli....       Abych nemusel čekat, tak jsem ho vzal jak bylo a soustředil se na test. Vůz byl v nejvyšší výbavě TEKNA, která se liší od středního stupně  
      ACENTA tím, že je o cca 130tis Kč dražší a za to nabízí navíc:  
      17" litá kola, jinou grafiku navigace s panoramatickou kamerou, lepší reprosoustavu, přední led světlomety a kožená sedadla. Model 2016 je proti starším modelům vybaven 30kWh baterií, která má tedy o cca 30% vyšší kapacitu. Tomu odpovídají i jízdní výkony. Tak jako předchozí 24 kWh verze zvládají běžným stylem jízdu do cca 130km, tak tato verze zvládá 160-190km - dle jízdního stylu. O uváděných 250km si řidič může nechat zdát. Ovšem pro jízdy v rámci ČR je dané navýšení jízdního dosahu dost zásadní. Dálniční rychlostí 135km/h na tempomat bez problémů zvládne cestu Praha-Pardubice nebo Hradec Králové k rychlonabíječkám tzn dálniční rychlostí a po dálnici cca 130km. Po nabití bez problémů cestu do Olomouce nebo k nám domů tzn. toto vozidlo překoná cestu z Čech na Moravu, kde zcela chybí  
      nabíjecí infrastruktura a cestování dává řidiči mnohem větší pocit jistoty a jízdního komfortu.  
      V podstatě vůbec netřeba sledovat úbytek kapacity baterií jízdou. K nabíječkám se dojíždí se značnou rezervou zbylé energie v bateriích. Zvolil jsem cestu přes Pardubice a Mohelnici tedy po celkem rychlé silnici I/35. Cestovalo se běžnou (nepovolenou) rychlostí 100-130km/h mezi městy, v obci do 55-60km/h - dle tachometru. Protože u nás nikdo stabilně a systematicky chování a rychlosti řidičů nekontroluje (jak je běžné v jiných zemích), tak je tento jízdní styl zcela běžný a pro bezpečnost posádky za daného stavu i nutný. Vozidlo to zvládlo naprosto skvěle, do "Mohelničáku" dovolovalo  
      využít svou dynamiku tak, že ostatní řidiči většiny spalovacích aut tomuto tempu prostě nemohli stačit.  
       Takto jsem ujel cca 140km vzdálenost se zbytkem kapacity 20% a zbývajícím dojezdem 38km. Další cesty v rámci týdenního cestování byly po Severní a Jižní Moravě s denním nájezdem cca 130-400km. Vozidlo fungovalo skvěle a navýšená kapacita baterie zcela odpovídala navýšení jízdního dosahu. Prostě vše proběhlo přesně tak, jak jsme všichni očekávali. Testované auto bylo vybaveno silnější 6,6kW nabíječkou. S autem je standartně dodávaný kabel 10A cca 2kW. Je mi záhadou proč výrobce k silnější nabíječce nenabídne i výkonnější kabel, protože takto investice do silnější nabíječky nedává smysl. Tímto kabelem plné nabití trvá cca 17-18hodin. Pokud použijeme nabíjecí kabel 32A, potom nabití trvá cca 6 hodin.Test v zimních podmínkách bylo ovšem jiné kafe. Při podchlazení baterií nebo dokonce jejich promrznutí došlo k celkem radikálnímu poklesu dojezdu a i ujet 120km znamenalo neustále sledovat úbytek kapacity baterie, ujetou vzdálenost a zbývající vzdálenost k cíli dle navigace - k tomu navíc velmi citlivá práce s akcelerátorem s  
      maximálním využitím rekuperace.  
     

Opět se mi potvrdilo, že tzv. režim EKO nemá smysl zapínat. Řidičova noha při standartním režimu B je mnohem citlivější a také to, že zapnuté spotřebiče včetně topení mají minimální dopad na celkový dojezd - na rozdíl od teploty bateriových článků. Opět se projevila jakákoli smysluplná verze teplotního bateriového managementu. Při nízkých teplotách pod cca 5st C baterie znatelně ztrácely svou kapacitu. Dojezd klesal až k cca 120km při teplotách pod bodem mrazu. Stejně tak naopak při častějším využívání rychlonabíjení při nepřerušované jízdě se teplota baterií pohybovala až na hranici kritického červeného pole. Jak popisuji v jiných oddílech tohoto webu, toto má značný vliv na životnost baterií a také na efektivitu rychlonabíjení u stojanů nehledě na nejviditelnější aspekt EV a tím je dojezd.

 
      Nyní už tedy nezbývá, než trpělivě čekat na další avizované navýšení kapacity akumulátorů na 60kWh u elektomobilů, které by mělo proběhnout u další generace Nissanu Leaf již v roce 2018.  
  zpět na hlavní stránku

 

zpět na další testy