|
|||||
|
|||||
|
|||||
zpět na hlavní stránku |
|
||||
úvahy a kalkulace |
|||||
(2012-2015) |
|||||
Jak to bylo s "Pežotem"...(2012) | |||||
Při rozhodování o nákupu nových baterií do 12let starého auta, jsem počítal s tím, že auto bude využíváno především na trasy po městě a jeho okolí do cca 100km, což je většina tras, které jezdíme. Delší jízda v tomto modelu / ať už s jakýmkoli motorem / není nejpohodlnější a nejpříjemnější. Na dovolenou s rodinou k moři v takovém typu auta asi taky nikdo nevyrazí ani kdyby v tom byl nadupaný V8. Případné opravy dalších částí, které by vinou stáří vozidla měli přijít v úvahu, už zase nejsou u tohoto auta takový ranec..... | |||||
Nechtěl jsem mít jen sparťanský elektromobil s "dlouhým" dojezdem. Mým cílem bylo upravit tento elektromobil dle hesla "using friendly" tzn pro maximální uživatelský komfort. Většina lidí určitě chce jezdit dle svých potřeb, užívat si dynamiky, bezpečnosti a komfortu v rámci možností a užitných hodnot auta s velmi nízkými či přímo zanedbatelnými provozními náklady. | |||||
První kalkulace se tedy týká investice do nových baterií našeho auta | |||||
- věděl jsem, že budu chtít jezdit do 100km denně, celkem cca 30tis km ročně. - celý set včetně práce byl tehdy za 218 000,-Kč bez DPH (kdo není plátcem, musí si připočítat dnes 21%) - za elektriku v nízkém tarifu zaplatíme cca 2,50 Kč, spotřeba je cca 14kWh/100km, tj cca 10500,-Kč / 30tis km. - náklady na PHM při obdobném kilometrovém proběhu a při ceně 37,-Kč/L a spotřebě 6 L/100km, nás vyjdou na cca 66 tis Kč + cca 5 tis Kč za výměnu oleje s filtry. Celkem cca 70 tis Kč / rok - a to se nesmí nic dalšího měnit (rozvody, svíčky, vstřiky atd). | |||||
Dále pokud bychom vzali v úvahu, že elektromobilem se pohybujeme především po městě, velmi živě a kolikrát jen tzv. "pocuky" a i v zimě, potom asi ani spotřeba u spalovacího auta nebude uvažovaných 6 L/100km a to nemluvím o jeho životnosti..... - rozdíl je tedy min. cca 60 tis Kč tzn. návratnost celé investice je jen při započítání nákladů na PHM a olej 3- 4 roky. Určitě platí pravidlo, že čím víc jezdíme, tím s rychlejší návratností můžeme počítat a naopak - kdo nic nenajezdí, ten změnou zdroje pohonu nic neušetří a může jezdit třeba na slivovici..... Pokud cokoli vyměníme nebo koupíme do auta se spalovacím motorem, potom už takový nákup asi nikdo nenazve investicí..... | |||||
A teď už trochu obecněji...... | |||||
Porovnání jízdy elektromobilu s jízdou se spalovacím motorem | |||||
pro elektromobil hovoří snad vše: dynamická, plynulá, na ovládání velmi snadná, relativně tichá jízda.... (u P106 Electric je jízda dynamická pouze v rychlostech do cca 60km/h - dále už chybí výkon). Úžasný, u všech elektromobilů, je zejména plynulý přechod z brzdy do "plynu" a zpět - jízda systémem "brzda, plyn, brzda / zpomalit a zrychlit atd a stále dokola ..... A jak podotkl jeden čtenář těchto stránek, tak velkou výhodou je také naprostá absence vibrací, což činí jízdu mnohem pohodlnější a příjemnější. Pro spalovací motor hovoří už jen snad ten dojezd 1000km, který většina lidí vlastně ani nepotřebuje a rychlost čerpání PHM. Pokud se začne budovat síť rychlodobíjecích stanic, jak se o tom zatím jen hovoří, potom bych si "spalovák" už nekoupil ani kvůli dojezdu | |||||
Nákup nového elektromobilu (2015) | |||||
porovnáme vzorově Nissan Leaf / pořizovací cena v ČR je 715 000,-Kč / dojezd do 200km a spalovák s cenou 400 tis (nové spalovací auto za cca 200 tis je neporovnatelné výbavou, dílenským, zpracováním, dynamikou, komfortem atd.) - kilometrový proběh 25 tis km / rok - někde jsem četl, že to je v ČR průměr - pokud někdo najezdí víc, potom je i rychlejší návratnost vyšších pořizovacích nákladů za elektromobil. | |||||
- náklady u spalováku jsou cca 60tis Kč / rok (pouze se započítanou 1 výměnou oleje a filtrů) | |||||
- náklady u Leafu jsou cca 12 tis Kč / rok (bez započítané možnosti nyní nabíjet za 150Kč / měs. v síti dobíjecích stanic, navíc fungují jen symbolicky....) | |||||
- rozdíl cca 50tis Kč / rok v provozních nákladech dorovná vyšší pořizovací cenu elektromobilu za cca 6 let provozu a po asi 150tis km. | |||||
- pokud dále počítáme u spalovacího motoru s nutnou nezapočítanou údržbou motoru, jako např.: rozvody, vstřiky + brzdy, dražší pojistné atd + mizernou dynamiku spalovacího auta, zbytečné jízdy k čerpacím stanicím, vyšší poruchovostí spalovacího motoru, nepříjemné zimní starty a popojíždění se studeným motorem výrazně zvyšující jeho poruchovost, spotřebu a zkracující životnost, nepříjemný stálý hluk, smrad atd. potom návratnost rozdílu při nákupu elektromobilu bude ještě o něco rychlejší. Nehledě na to že elektromobil bude po 150 tis km v nejlepší kondici, kdežto u spalovacího auta už budeme přemýšlet o nákupu nového - pokud už jste ho nevyměnili..... | |||||
- rozdíl v zážitku z jízdy s elektromobilem a autem se spalovacím motorem jak se říká "penězma nevyvážíte"..... | |||||
zpět na hlavní stránku | Ještě jedna perlička: známý před projížďkou v Leafu z počátku vtipkoval, jestli nás to uveze a jestli máme nabittý baterky, jestli nemá říct manželce ať je ve střehu kdyby nám někde baterky "došly" a že jeho kluk má něco podobnýho doma na vysílačku atd. atd. - prostě chtěl být vtipný a hrdý na svou Audi s "nadupaným" spalovacím motorkem se šesti válečkama..... Po jízdě zůstal sedět v autě a po chvíli mlčení řekl "to je neuvěřitelný - nechápu, proč s tímhle už dávno nejezdíme všichni......" | ||||
|