Qauto.cz

 

kontakt qauto@email.cz

 
           
  web na podporu elektromobility  
 

 
   

 

 
   
         
     

 

 
     

úvahy a kalkulace

 
     

(2012-2015)

 
      Jak to bylo s "Pežotem"...(2012)  
 

   Peugeot 106 Electric

              - galerie

  Při rozhodování o nákupu nových baterií do 12let starého auta, jsem počítal s tím, že auto bude využíváno především na trasy po městě a jeho okolí do cca 100km, což je většina tras, které jezdíme. Delší jízda v tomto modelu / ať už s jakýmkoli motorem / není nejpohodlnější a nejpříjemnější. Na dovolenou s rodinou k moři v takovém typu auta asi taky nikdo nevyrazí ani kdyby v tom byl nadupaný V8. Případné opravy dalších částí, které by vinou stáří vozidla měli přijít v úvahu, už zase nejsou u tohoto auta takový ranec.....  
         
 

   Nissan Leaf ZE0

              - náš Leaf

              - cesta na Slovensko

              - galerie

  Nechtěl jsem mít jen sparťanský elektromobil s "dlouhým" dojezdem.  Mým cílem bylo upravit tento elektromobil dle hesla "using friendly" tzn pro maximální uživatelský komfort.   Většina lidí určitě chce jezdit dle svých potřeb, užívat si dynamiky, bezpečnosti a komfortu v rámci možností a užitných hodnot auta s velmi nízkými či přímo zanedbatelnými provozními náklady.  
      První kalkulace se tedy týká investice do nových baterií našeho auta  
 

   Nissan eNV 200

             - elektrouživatel

             - po 180 000 km

  - věděl jsem, že budu chtít jezdit do 100km denně, celkem cca 30tis km ročně. - celý set včetně práce byl tehdy za 218 000,-Kč bez DPH (kdo není plátcem, musí si připočítat dnes 21%) - za elektriku v nízkém tarifu zaplatíme cca 2,50 Kč, spotřeba je cca 14kWh/100km, tj cca 10500,-Kč / 30tis km. - náklady na PHM při obdobném kilometrovém proběhu a při ceně 37,-Kč/L a spotřebě 6 L/100km, nás vyjdou na cca 66 tis Kč  + cca 5 tis Kč za výměnu oleje s filtry. Celkem cca 70 tis Kč / rok - a to se nesmí nic dalšího měnit (rozvody, svíčky, vstřiky atd).  
         
 

   otázky a odpovědi

   úvahy a kalkulace

   akce & srazy

   testy elektromobilů

   co se spalovacím motorem ?

   Dále pokud bychom vzali v úvahu, že elektromobilem se pohybujeme především po městě, velmi živě a kolikrát jen tzv. "pocuky" a i v zimě, potom asi ani spotřeba u spalovacího auta nebude uvažovaných 6 L/100km a to nemluvím o jeho životnosti..... - rozdíl je tedy min. cca 60 tis Kč tzn. návratnost celé investice je jen při započítání nákladů na PHM a olej 3- 4 roky. Určitě platí pravidlo, že čím víc jezdíme, tím s rychlejší návratností můžeme počítat a naopak - kdo nic nenajezdí, ten změnou zdroje pohonu nic neušetří a může jezdit třeba na slivovici.....  Pokud cokoli vyměníme nebo koupíme do auta se spalovacím motorem, potom už takový nákup asi nikdo nenazve investicí.....  
     

 

 
 

 

     
      A teď už trochu obecněji......  
         
      Porovnání jízdy elektromobilu s jízdou se spalovacím motorem  
 

 

  pro elektromobil hovoří snad vše: dynamická, plynulá, na ovládání velmi snadná, relativně tichá jízda....  (u P106 Electric je jízda dynamická pouze v rychlostech do cca 60km/h - dále už chybí výkon). Úžasný, u všech elektromobilů, je zejména plynulý přechod z brzdy do "plynu" a zpět - jízda systémem "brzda, plyn, brzda / zpomalit a zrychlit atd a stále dokola .....   A jak podotkl jeden čtenář těchto stránek, tak velkou výhodou je také naprostá absence vibrací, což činí jízdu mnohem pohodlnější a příjemnější. Pro spalovací motor hovoří už jen snad ten dojezd 1000km, který většina lidí vlastně ani nepotřebuje a rychlost čerpání PHM. Pokud se začne budovat síť rychlodobíjecích stanic, jak se o tom zatím jen hovoří, potom bych si "spalovák" už nekoupil ani kvůli dojezdu  
         
      Nákup nového elektromobilu (2015)  
      porovnáme vzorově Nissan Leaf   /   pořizovací cena v ČR je 715 000,-Kč / dojezd do 200km a spalovák s cenou 400 tis (nové spalovací auto za cca 200 tis je neporovnatelné výbavou, dílenským, zpracováním, dynamikou, komfortem atd.) - kilometrový proběh 25 tis km / rok - někde jsem četl, že to je v ČR průměr - pokud někdo najezdí víc, potom je i rychlejší návratnost vyšších pořizovacích nákladů za elektromobil.  
      - náklady u spalováku jsou cca 60tis Kč / rok (pouze se započítanou 1 výměnou oleje a filtrů)  
      - náklady u Leafu jsou cca 12 tis Kč / rok (bez započítané možnosti nyní nabíjet za 150Kč / měs. v síti dobíjecích stanic, navíc fungují jen symbolicky....)  
      - rozdíl cca 50tis Kč / rok v provozních nákladech dorovná vyšší pořizovací cenu elektromobilu za cca 6 let provozu a po asi 150tis km.  
      - pokud dále počítáme u spalovacího motoru s nutnou nezapočítanou údržbou motoru, jako např.: rozvody, vstřiky +  brzdy, dražší pojistné atd + mizernou dynamiku spalovacího auta, zbytečné jízdy k čerpacím stanicím, vyšší poruchovostí spalovacího motoru, nepříjemné zimní starty a popojíždění se studeným motorem výrazně zvyšující jeho poruchovost, spotřebu a zkracující životnost, nepříjemný stálý hluk, smrad atd. potom návratnost rozdílu při nákupu elektromobilu bude ještě o něco rychlejší. Nehledě na to že elektromobil bude po 150 tis km v nejlepší kondici, kdežto u spalovacího auta už budeme přemýšlet o nákupu nového - pokud už jste ho nevyměnili.....  
      - rozdíl v zážitku z jízdy s elektromobilem a autem se spalovacím motorem jak se říká "penězma nevyvážíte".....  
      Ještě jedna perlička:   známý před projížďkou v Leafu z počátku vtipkoval, jestli nás to uveze a jestli máme nabittý baterky, jestli nemá říct manželce ať je ve střehu kdyby nám někde baterky "došly" a že jeho kluk má něco podobnýho doma na vysílačku atd. atd. - prostě chtěl být vtipný a hrdý na svou Audi s "nadupaným" spalovacím motorkem se šesti válečkama..... Po jízdě zůstal sedět v autě a po chvíli mlčení řekl   "to je neuvěřitelný - nechápu, proč s tímhle už dávno nejezdíme všichni......"