aktualizace |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
zpět na hlavní stránku |
|
||||
dodávka Nissan eNV-200 // uživatel |
|||||
(leden 2016) |
|||||
vozidlo má jednoho pána... a je to pravý "uživatel". Každou jízdu si užívá.... Od pořízení této elektrické dodávečky už vlastně nesedl do jiného / natož spalovacího / auta. Jízda eletromobilem je velmi návyková a není se čemu divit. Je to jako s jinými pokrokovými věcmi. Řidič, který jednou zkusí auto s klimatizací, tak už bez klimatizace jezdit nechce. Kdo zkusí automat, už nechce manuální převodovku. Kdo zkusí elektromobil, zpět ke spalovacímu motorku se už nevrátí ...!! | |||||
Dynamika této dodávky je srovnatelná s dynamikou Leafu do rychlosti cca 80km/h. Potom se projeví vyšší hmotnost a vyšší stavba karoserie. Ovšem stále je tato elektrická dodávka mnohem dynamičtější než naprostá většina běžných spalovacích aut. Mnohý řidič "vytuněné" Octavie bývá velmi překvapen, když jeho řvoucí vytočený spalovací koncernový motor nezvládne udržet tempo s elektrickou dodávkou vezoucí skoro tunu materiálu. Spotřeba elektrické dodávky je také o něco vyšší proti Leafu. Každopádně tato dodávka najezdí měsíčně 5-6tis km a pohybuje se po celém území ČR, na Slovensku a byla i v Maďarsku. Zde platí to zlaté pravidlo elektromobilisty: kde je funkční infrastruktura pro rychlonabíjení, tam je radost jezdit. Dodávka vozí veškerý potřebný materiál od leteckého motoru, různých zařízení a strojních součástí, přes stohy ocelových sítí, stavební a hutní materiál atd. až do plné nosnosti vozu (někdy i mírně přes...) Velmi zajímavé je, že zatížení vozu se zdánlivě neprojevuje na jeho dynamice. Ovšem projeví se zřetelně na spotřebě energie, kterou musí zkušený řidič kompenzovat citlivější nohou. Jinak může dojezd klesnout i na cca 100-120km. Běžný dojezd je ovšem 150-180km / díky citlivému přístupu řidiče - uživatele. Ložný prostor vozu a přístup do nákladového prostoru ze tří stran a téměř nulové provozní náklady ovšem dělá z této dodávky neocenitelného pomocníka. | |||||
Musím poznamenat, že auto se stále využívá se všemi elektrickými komponenty jako je vyhřívání volantu, sedadel, klimatizace a topení. Jejich provoz se na dojezdu projevuje minimálně. Podobným fámám, že při zaplém topení nebo autorádiu se u elektromobilu výrazně zkracuje dojezd, už doufám dnes nikdo rozumný nevěří. Mnohem větší dopad má prochladnutí nebo promrznutí samotných baterií a absence bateriového teplotního managementu u této kapacity akumulátorů, je celkem zásadní pro zimní provoz. | |||||
zpět na hlavní stránku | |||||
Trochu kalkulace (elektrická verze proti spalovací je o cca 400tis Kč
dražší): Auto za rok najezdí asi 70tis km. To je jen v ušetřených
nákladech na PHM cca 160tis Kč/rok. Tzn. rozdíl od spalovací verze se
vrátí po 2,5 letech provozu. Za 5 let provozu auto uspoří jen na PHM
800tis Kč - tzn v podstatě se zaplatí celá pořizovací hodnota vozu jen tím,
že se auto užívá. Jaký jiný pohon toto nabídne? Auto také absolvovalo první garanční
prohlídku, která je stanovena výrobcem po každých 30 tis km, a která
stojí cca 1500Kč - opět neporovnatelně méně proti spalovacímu motoru a
to nás již nikdy nebudou čekat žádné výměny olejů, filtrů, rozvody,
emise, chladících kapalin, špatné studené zimní starty, promrzlá nebo
přehřátá kabina atd. atd. A jedna obrovská výhoda na závěr: elektrický motor při rozjezdu nikdy nechcípne !!! |
|||||
|
|||||
|
|||||
|