|
|||||
|
|||||
|
|||||
zpět na hlavní stránku | |||||
ΦNIX U-15E - první dvoumístné elektrické letadlo na světě.... |
|||||
(březen 2020) |
|||||
mě a mým kamarádům se podařilo domluvit si schůzku na letišti LKMK ve Starém Městě u Moravské Třebové. Potkali jsme se s Martinem, majitelem letadla, které je tak neobvyklé, že mnozí považují za nemožné, aby něco podobného vůbec mohlo existovat. |
|||||
Video: |
Pokud se jedete mrknout na elektroletadlo, tak musíte
i stylově přijet. Na letiště jsme se tedy dostavili tři, třemi auty,
která samozřejmě byla elektrická - dodávka Nissan eNV200, Nissan Leaf a
Hyundai Ionic. Letadlo jsme vystrčili z hangáru, celé prohlédli a všichni jsme byli připravení ho odtlačit na plochu letiště. Ovšem Martin nasedl, "zapnul" letadlo a potichoučku vlastní silou s Fenixem vyjel do mírného kopce po letištní ploše k pojížděcí dráze až na vyčkávací pozici před vzletovou dráhu. Už tohle je u běžného letadla se spalovákem sci-fi. Počasí bylo krásné, jarní, bezvětrné, slunečné a vzduch byl jak "olejíček" takže pro náš zkušební let jako stvořené. Skvělá je u tohoto typu pohonu především příprava na let. Žádné startování, ruční protáčení vrtule, kontrola provozních náplní, žádné motorování, vytáčení motoru na maximum, zahřívání olejů, chladících směsí a prohřívání hlav válců s hlídáním otáček a tlaků, žádné zbytečné pálení litrů benzínu, v obrovském kraválu u otevřeného výfuku se sluchátkama na uších atd. Prostě jen letadlo zapnete a letíte |
||||
Popovídali jsme si o specifických vlastnostech
samotného letadla a zejména jeho pohonu, ovládacích prvcích, jejich
zvláštnostech a potom už jsme se každý jen těšili až na nás přijde řada.
Pak už jsme se jen střídali a užívali si super let. Letadlo se skvěle ovládá. Je v kategorii ULL a tomu odpovídají i jeho specifika. Je super, když za letu klidně vypnete motor, zkusíte si hledat termiku (i když víte, že teď v březnu nic nenajdete ), ale jen pro ten pocit vypnout motor bez obav, že se pak budete bát, aby to zase "chytlo". I při plném tahu motoru si v kabině spolu můžete bez intercomu klidně povídat. Elektropohon u tohoto letadla disponuje slušným tahem a dynamikou letu odpovídající 60kW motoru. Dozvěděli jsme se, že Fenix má za sebou i několik zahraničních cest např. do Švýcarska nebo Švédska, dokonce zvládá i aerovleky. Dá se s ním krásně létat více jak dvě hodiny s dostatečnou rezervou. Nakonec každý lezl z letadla s hubou od ucha k uchu a hlavou plnou dojmů. Z toho éra se opravdu nikomu nechtělo. Letadlo jsme si vyzkoušeli, dali jsme několik startů, efektní průlet a prostě jsme ho používali jako by mělo klasický motor a proto mě překvapilo, že na konci naší akce nám z baterií neubyla téměř žádná energie, až se mi chtělo Martinovi říct, že mu ten ukazatel nějak blbne. Neblbnul.... a jedna hodina tohoto letu opravdu nepřijde ani na 50Kč...... |
|||||
Něco málo k technickým údajům: | |||||
|
- vzletová hmotnost 600kg | ||||
- rozpětí křídel 15m / 11m | |||||
|
- výkon motoru naladěn na 60kW | ||||
- kapacita baterií 35 kWh | |||||
- okamžitá spotřeba v ustáleném horizontálním letu 9,8 kWh | |||||
- klouzavost 1:32 | |||||
- rychlost letu 60 až 220 km/h | |||||
|
|||||
Pár fotek z výstavy, kde je Fenix takový "naleštěnější": | |||||
zpět na hlavní stránku | |||||
|